Μεταπηδήστε στο περιεχόμενο

ΑΠΟΚΡΥΦΙΣΜΟΣ: Η ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΟΥ

Κατά την περίοδο του μεσαίωνα οτιδήποτε, που ξεχώριζε ή πήγαινε κόντρα στα πιστεύω της θρησκείας, κατηγορούνταν με τον χειρότερο τρόπο. Τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις ακολουθούσαν σε κάθε βήμα την κοινωνία, με αποτέλεσμα ακόμη και η επιστήμη πολλές φορές να συσχετίζεται με τη μαγεία.

Η έννοια του αποκρυφισμού και η εκκλησιαστική αντίληψη

Ακούστε την ανάγνωση του άρθρου

Η εσωτερική ανάγκη να εξερευνήσουμε το ανεξήγητο και το παραφυσικό, δημιουργεί ταυτόχρονα απορίες ως προς το περιεχόμενο που κρύβεται. Για αυτό λοιπόν μπορεί από την μια να συναντάμε ιστορίες για μαγεία και για μάγισσες σε διάφορα παραμύθια, όμως από την άλλη δεν απέχει και από την καθημερινότητα της εποχής στον Μεσαίωνα. Συνεπώς, ο αποκρυφισμός θεωρήθηκε ιδιαίτερα επικίνδυνος κατά τα λεγόμενα της εκκλησίας.

Σύμφωνα με το εγκυκλοπαιδικό λεξικό των θρησκειών, αιρέσεων, παραχριστιανικών και παραθρησκευτικών ομάδων, ο αποκρυφισμός αποτελεί μια γνώση που δεν μπορεί να ερμηνευτεί με τους φυσικούς νόμους. Ουσιαστικά τα μυστήρια του αποκρυφισμού δεν μπορούν να ανακαλυφθούν και να προσδιοριστούν με βάση την επιστημονική γνώμη, καθώς επίσης δεν είναι προσιτά για πολλούς ανθρώπους. Οι βασικές αρχές του αποκρυφισμού είναι η μετενσάρκωση και η μετεμψύχωση.

Επιπλέον η εκκλησία διακρίνει ότι έχει άμεση σύνδεση με την μαγεία και τον σατανισμό, αφού θέτει τον άνθρωπο υπεράνω του Θεού. Με αυτόν τον τρόπο θεοποιεί τις ανθρώπινες δυνατότητες και έτσι καθιστά το εκάστοτε άτομο ευάλωτο στις σατανικές δυνάμεις. Μερικές ιδέες ακόμη που περιλαμβάνει είναι:

  • Πνευματισμός
  • Ανθρωποσοφία
  • Αστρολογία
  • Γιόγκα
  • Παραψυχολογία
  • Λευκή και μαύρη μαγεία
  • Υπνωτισμός,
  • Πανθεϊσμός

Όταν η επιστήμη άρχιζε με σταδιακούς ρυθμούς να αναπτύσσεται, η κοινωνία δυσκολευόταν να την αποδεχτεί και να την καταλάβει. Κάπως έτσι κατακρίθηκε και συσχετίστηκε με την μαγεία. Στη συνέχεια τα άτομα που ασχολήθηκαν με αυτή δεν είχαν και την καλύτερη μοίρα… Συνήθως τα τιμωρούσαν με απαγχονισμό ή τα έκαιγαν στην πυρά. Βέβαια πρωτού περάσουν στο τελικό στάδιο, γινόταν δικαστήριο, στο οποίο οι δικαστές είχαν το δικαίωμα να κάνουν εκφοβισμό ή βασανιστήρια στους κατηγορουμένους.

 

Η τέχνη της αλχημείας

Η αλχημεία ανήκει στον αποκρυφισμό, ενώ  παράλληλα ο όρος αλχημεία (alchemy) είναι ευρωπαϊκός και μάλιστα το δεύτερο συνθετικό είναι από την ελληνική λέξη χημεία. Όσοι ήταν αλχημιστές είχαν ως κύριους στόχους την παρασκευή της φιλοσοφικής λίθου, δηλαδή μιας ιδανικής ουσίας που θα είχε την ικανότητα να μετατρέψει όλα τα μέταλλα σε χρυσάφι, να θεραπεύσουν ανθρώπους από διάφορες ασθένειες, επίσης να διατηρήσουν την νεότητα και ακόμη να πετύχουν την μετάβαση από μια γήινη σε μια υπερφυσική ύπαρξη. Αξίζει να σημειωθεί ότι ξεκίνησε στο τέλος της ελληνιστικής περιόδου περίπου (300 μ.Χ.), με πρώτο αλχημιστή τον Ζώσιμο τον Πανοπολίτη.

Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός ότι ο Ισαάκ Νεύτων ασχολήθηκε και εκείνος με την αλχημεία. Μπορεί να ήταν βαθιά θρησκευόμενος, όμως το πάθος του για εξερεύνηση αυτής της τέχνης δεν έμεινε απαρατήρητο. Για 25 χρόνια εργαζόταν κρυφά, αφήνοντας πίσω του αρκετές κωδικοποιημένες συνταγές του, που είναι υπό μελέτη μέχρι σήμερα.

Ο Νεύτων δεν σταμάτησε να πιστεύει ότι μέσω της Αλχημείας θα ανακάλυπτε έτσι τα μυστικά του Θεού. Κάποιο από τα βασικά πειράματά του τον έκανε να διαπιστώσει ποια είναι αληθινή φύση των χρωμάτων. Όταν έκανε τα πειράματα Οπτικής με το πρίσμα, είναι πιθανόν να σκέφτηκε, ότι το πρίσμα διαχωρίζει το λευκό φως σε διαφορετικών τύπων σωματίδια. Με αυτόν τον τρόπο καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι ο αποκρυφισμός έχει αρκετά παρακλάδια και για αυτό πολλά από αυτά συνεχίζουν να υπάρχουν ακόμη και τώρα.

Σκάναρε και ακολούθησε την έρευνα

Μάρω Τσαούση, Δημοσιογράφος

Share this!

1 σκέψη για το “ΑΠΟΚΡΥΦΙΣΜΟΣ: Η ΜΥΣΤΗΡΙΑ ΚΑΙ ΑΠΑΓΟΡΕΥΜΕΝΗ ΠΛΕΥΡΑ ΤΟΥ”

  1. Φλοκας .Χ. Βασιλειος

    Επισης η μετατροπη λιγοτερο ευξεγενισμενων μεταλλων σε ποιοο ευγενη,εξεληγμενα,δλδ ενος τυχαιου κρυσταλλου σε αδαμα,η ψευδαργυρου πχ σε
    Χρυσο.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *