ΑΓΑΛΜΑΤΑ ΤΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Θεσσαλονίκη. Μια πόλη, με απίστευτη ομορφιά, αλλά και πλούσια ιστορία. Σε κάθε γωνιά της, μπορεί κανείς να συναντήσει ιστορικά μνημεία, είτε από την αρχαιότητα, είτε από νεώτερες εποχές. Ένα, χαρακτηριστικό στοιχείο της ιστορίας της πόλης είναι και τα αγάλματά της.

Πάμε να δούμε κάποια από τα πιο γνωστά αγάλματα της Θεσσαλονίκης: 

Μέγας Αλέξανδρος. 

Ένα άγαλμα-«κόσμημα», για την Θεσσαλονίκη, είναι αυτό του «Μεγάλου Αλεξάνδρου». Είναι έργο του 1973, το οποίο, ανεγέρθηκε με δαπάνες ερανικής επιτροπής. Εγκαινιάσθηκε το 1974, και είναι έργο του γλύπτη Ευαγγέλου Μουστάκα. Αμφιβόλου καλλιτεχνικής αξίας και αισθητικής, το άγαλμα-«σύμβολο» του «Μεγάλου Αλεξάνδρου», καβάλα στον Βουκεφάλα, δεσπόζει στην παραλία της Θεσσαλονίκης και η πλεονεκτική θέση που καταλαμβάνει, φαίνεται πως του ανήκει πλέον δικαιωματικά και πέραν κάθε αμφισβήτησης δίπλα στο πρώτο σύμβολο της πόλης: τον «Λευκό Πύργο». 

Αριστοτέλης. 

Στο κέντρο της «Πλατείας Αριστοτέλους», δεσπόζει το άγαλμα του μεγάλου αρχαίου φιλόσοφου: Αριστοτέλη, και δασκάλου του Μεγάλου Αλεξάνδρου, που φιλοτεχνήθηκε από τον Γ. Γεωργιάδη, το 1990. Ο Αριστοτέλης, μαζί με τον δάσκαλό του Πλάτωνα, αποτελεί σημαντική μορφή της φιλοσοφικής σκέψης του αρχαίου κόσμου και η διδασκαλία του «διαπερνούσε» βαθύτατα τη δυτική φιλοσοφική και επιστημονική σκέψη μέχρι και την «Επιστημονική Επανάσταση», του 17ου αιώνα. 

Βασιλεύς Κωνσταντίνος. 

Στη μία πλευρά, της «Πλατείας Δημοκρατίας», βρίσκεται ο μοναδικός, από μάρμαρο έφιππος ανδριάντας στην Ελλάδα, που είναι τοποθετημένος σε ένα, ιδιαίτερα υψηλό, βάθρο! Πλησιάζοντας, ο περαστικός θα διαπιστώσει πως είναι ο ανδριάντας του «Αρχιστρατήγου του Ελληνικού Στρατού», κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων, και μετέπειτα βασιλέως της Ελλάδος, Κωνσταντίνου. Πολλοί, νομίζουν πως εκεί ήταν η αρχική θέση του αγάλματος, όμως, στην πραγματικότητα, το συγκεκριμένο άγαλμα έχει μετακινηθεί συνολικά τρεις φορές, μέχρι να καταλήξει στη σημερινή του θέση! Το άγαλμα είχε αρχικά τοποθετηθεί τη δεκαετία του ’30 στο «Πάρκο της Χ.Α.Ν.Θ.», ενώ, στα τέλη της δεκαετίας του ’50, ο «Δήμος Θεσσαλονίκης» αποφασίζει τη μετακίνηση του αγάλματος στην τότε «Πλατεία Βαρδαρίου» με την τελευταία του μετακίνηση να είναι στην νησίδα που βρίσκεται σήμερα. 

Ελευθέριος Βενιζέλος. 

Ανεβαίνοντας την «Πλατεία Αριστοτέλους», ακριβώς πριν τον αρχαιολογικό χώρο της Ρωμαϊκής Αγοράς, βρίσκεται το άγαλμα μιας από τις πιο χαρακτηριστικές προσωπικότητες της σύγχρονης Ελληνικής ιστορίας: του Ελευθέριου Βενιζέλου! Έχοντας, ο ίδιος, επωμιστεί το βάρος ορισμένων εκ των πιο σημαντικών αποφάσεων που επηρέασαν την Ελλάδα, καθ’ όλη τη διάρκεια του 20ου αιώνα, έπαιξε καθοριστικό ρόλο σε μια σειρά από γεγονότα που αποδείχθηκαν μείζονος σημασίας για την πόλη της Θεσσαλονίκης.

Κωνσταντίνος Καραμανλής. 

Ένα άγαλμα, που προκάλεσε αρκετές αντιδράσεις, ήταν ο, ύψους 4,5 μέτρων, ανδριάντας του Κωνσταντίνου Καραμανλή, που δεσπόζει στη νέα παραλία της Θεσσαλονίκης. Φιλοτεχνήθηκε από τον καλλιτέχνη: Πραξιτέλη Τζανουλίνο. Σύμφωνα με την περιγραφή του ίδιου, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής, παρουσιάζεται «ευθυτενής, αγέρωχος, κλασικός, και κομψός, σε στάση, σχεδόν κούρου, η οποία και τον χαρακτήριζε!». Εμφανίζεται να ακουμπά, με το αριστερό του χέρι, στο έδρανο του Κοινοβουλίου, ‘πάνω στο οποίο, υπάρχει μία, εικονογραφημένη, παράσταση, από τον αρχαίο ελληνικό μύθο, με την «αρπαγή της Ευρώπης από τον Δία», ενώ, στο δεξί του χέρι, κρατά την «Συνθήκη της Ένταξης της Ελλάδος στην Ευρωπαϊκή Ένωση». 

Φίλιππος Β΄. 

Απέναντι από τον «Λευκό Πύργο», σε ένα κεντρικό και πράσινο σημείο της Θεσσαλονίκης, τοποθετήθηκε το 1993 χάλκινος ανδριάντας του Φιλίππου Β’, βασιλιά της Μακεδονίας, και πατέρα του Μ. Αλεξάνδρου. Υπήρξαν πολλές αντιδράσεις, όχι μόνον για τη θέση του ανδριάντα στη Θεσσαλονίκη, αλλά και για τα στοιχεία στα οποία στηρίχθηκε η αναπαράσταση της μορφής του Μακεδόνα βασιλιά! Ο επιθετικός πολέμαρχος εμφανίζεται με αμυντικό οπλισμό αλλά και χωρίς στοιχεία επιβλητικότητας και μεγαλοπρέπειας που θα έπρεπε να συνοδεύουν αυτήν την μεγάλη ιστορική προσωπικότητα! Πολλοί, υποστηρίζουν ότι το άγαλμα πρέπει να αφαιρεθεί από εκεί και να μεταφερθεί σε κάποιο μουσείο, Σύγχρονης Τέχνης. 

Σκάναρε και προχώρησε την έρευνα:Έρευνα, Άννα Νικολάου

Share this!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *